november 30, 2015

Rugklachten

Lage rugklachten

Voor lage rugpijn is in 9 van de 10 gevallen geen specifieke oorzaak aantoonbaar. Slechts zelden is er bij lage rugpijn sprake van een beschadiging van de rug of van een hernia.
De pijn in de onderrug staat het meest op de voorgrond. Eventueel kan deze uitstralen naar de bilregio en/of in het bovenbeen. De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen, bijvoorbeeld tijdens langer zitten of tijdens bewegingen zoals tillen en het veranderen van houding. Er kan sprake zijn van ochtendstijfheid.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

De oefentherapeut kan het herstel van lage rugklachten bevorderen en tevens u leren de klachten in de toekomst te voorkomen . De therapeut kan u uitleg geven over het klachtenbeeld en u vertellen hoe u het beste met de klachten om kunt gaan. Hij kan in overleg met u een plan opstellen om het herstel van de lage rugpijn te bespoedigen. De behandeling kan naast het geven van adviezen bestaan uit het oefentherapie en/of het losmaken/beter laten bewegen van de gewrichten in de onderrug. De oefentherapeut zal dit doen met een speciaal voor u op gestelt oefenprogramma en daarbij het op een goede wijze toepassen van verschillende bewegingen zoals bukken hurken tillen en lopen, waarbij u ook geleerd wordt waar u speciefiek op moet letten bij het maken van deze bewegingen en hoe u dit het beste in uw activiteiten en werkzaamheden kunt toepassen en uitvoeren.

Veel klachten verbeteren ook bij stabiliserende oefentherapie (core stabiliteit). Daarnaast heeft de oefentherapeut ook goede afdoende adviezen waarbij u kunt voorkomen dat er ochtendstijfheid in de rug op treedt.

Detail informatie:

Hoe vaak komt lage rugpijn voor?

Lage rugpijn is een van de meest voorkomende klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. 60 tot 90% van de bevolking krijgt ooit te maken met rugklachten.

Adviezen:

Probeer zo snel mogelijk in beweging te komen, ook al is bewegen in eerste instantie pijnlijk en voelt het prettiger om de rug niet te bewegen. Bij lage rugpijn is bewegen niet schadelijk, dit kan het herstelproces juist versnellen! Te lang niet bewegen zorgt voor stijfheid, zwakkere spieren, een verminderde conditie en is niet goed voor uw psychologische gesteldheid. Bewegen is goed! Maar de dosering is nog belangrijker; teveel beweging zal avenrechts werken! Wij kunnen u hierin goed adviseren.
Pijnstillers kunnen helpen om makkelijker in beweging te komen bij lage rugklachten. Probeer uw dagelijkse activiteiten, zo nodig aangepast, zo snel mogelijke weer te hervatten en zeker niet langer dan 2 dagen bedrust te nemen! Let er daarbij op dat u niet te lang in dezelfde houding blijft en regelmatig beweegt tussendoor. Wandelen is een prima activiteit om de rug soepel te houden.

Het maken van röntgenfoto’s van de lage rug is meestal niet zinvol omdat er op de foto’s geen oorzaak aantoonbaar is. Alleen in de zeldzame gevallen waarbij gedacht wordt aan een beschadiging van de lage rug of aan een hernia kan een foto of scan zinvol zijn.

Hoe kan ik voorkomen dat ik weer lage rugklachten krijg?

Als u regelmatig korte perioden van lage rugklachten heeft is het zinvol om een afspraak te maken met de oefentherapeut. Deze kan u adviezen geven om te voorkomen dat de klachten terug komen en specifiek naar uw persoon kijken wat u doet in het dagelijks leven dat deze klachten iedere keer weer terug komen. Daarnaast kunt u de kans hierop verkleinen door:

– regelmatig te bewegen zodat u lichamelijk fit blijft.

– de buik en rugspieren op de juiste wijze te gebruiken bij dagelijkse bewegingenzoals bukken, hurken en lopen en hoe deze spieren te trainen.

– werk waarbij u veel moet bukken en draaien of te maken hebt met trillingen zoveel  mogelijk te goed leren doseren. Of zorgen dat u weet hoe hierbij de juiste houding aan te nemen en te houden  zodat u uw rug zoveel mogelijk ontlast.

De vraag is hoe kan je er zelf wat aan doen?

Houdingen die met de rug langdurig of veelvuldig worden gemaakt geven veelal spanningsopbouw in de regio van de pijnklachten. Op de lange termijn levert dit dan spierverkortingen op in de rug met aanhoudende pijn als gevolg. Is het spierpijn dan is de pijn na drie dagen over het algemeen weer verdwenen. Blijft het langer dan kunnen ontspannings- en rekoefeningen en later ook kracht oefeningen voor de rug en buikspiere de pijn verlichten of doen verdwijnen.

Een aantal tips.
1: Blijf bewegen, ga niet lang achtereen in een houding zitten, wissel af met staan en lopen.
2: Weet dat de hevigste pijn in de eerste drie dagen vanzelf afneemt.
3: Neem je voor om op een geschikt moment elke dag de rug oefeningen te DOEN ontspan en rek de spieren dit verlicht de pijn.
4: Werk je dagelijks met de computer doe dan elk half uur de hieronder beschreven oefeningen.
5: Wanneer de pijn drie weken of langer aanhoudt is het raadzaam om therapeut of arts te raadplegen.
6: Meer lezen over rug klachten klik hier.
7: Wil je liever een afspraak bij Oefentherapie- Zaanstad maken? klik hier, dan kan je online zelf het inschrijfformulier invullen en een afspraak maken in de agenda van de therapeut.

5 oefeningen om de pijn te verlichten;
– ga goed recht op zitten en kantel het bekken naar achter door de buik licht aan te spannnen en de rug recht te maken en ontspan weer en maak de rug hol.
– ga rechtop zitten en span de buikspieren aan. Buig met  een lange gestekte rug 10 keer naar voren.
– ga rechtop zitten en buig de rug tot over de benen naar voren en ontspan volledig, strek daarna weer rustig op herhaal 3 keer.
– ga rechtop zitten en doe de handen op het hoofd, buig de rug rustig naar rechts en links opzij herhaal 3 keer.
– ga rechtop staan en doe de handen op het hoofd en draai de bovenrug rustig links en rechts naar achter herhaal 3 keer.