november 30, 2015

Heup- knie- of voetklachten

Wat zijn heup- knie- of voetklachten

Standsafwijkingen zijn in sommige gevallen aangeboren, maar standsafwijkingen kunnen ook ontstaan door verkeerde houding- of beweeggewoonten. Hierdoor ontstaat bijvoorbeeld een disbalans tussen bepaalde spieren die vervolgens pijnklachten gaan geven. Tevens worden gewrichten door standsafwijkingen onjuist belast waardoor diverse klachten kunnen ontstaan.

Er bestaan diverse standsafwijkingen van bijvoorbeeld de voeten, heupen (heupdysplasie) en de rug (scoliose). Hierdoor kunnen allerlei verschillende klachten ontstaan. De oefentherapeut helpt je bij deze klachten, ook wanneer je hiervoor hulpmiddelen (zoals zooltjes of braces) gebruikt. Er zal m.n. gekeken worden naar de manier waarop u de gewrichten gebruikt en belast en je leert hoe dit beter kan. Daarnaast wordt aandacht besteedt aan het behouden van de mobiliteit en spierkracht waardoor het algehele functioneren verbeterd.

Wat kunnen wij  voor jou betekenen? 

De oefentherapeut geeft uitleg over de hersteltijd, geeft oefeningen mee om de stabiliteit en de beweeglijkheid van de heup, knie en enkel te verbeteren, adviezen over het looppatroon en kan indien nodig de gewrichten tapen. Dit alles om de functie van de heup knie en enkel te optimaliseren in een enkel geval onstaan in de heup knie of enkel chronische klachten. Chronische klachten komen door verschillende factoren, zoals een onvoldoende genezen band letsel, verminderde spierkracht, verminderde stabiliteit in het gewricht, artrose en door het anders belasten van het gewricht. Behandeling bestaat dan ook uit oefentherapie met spierversterking, normalisering van het looppatroon en herstel van de actieve stabiliteit en beweeglijkheid van de heup knie en enkel.
Detail informatie:

Heupklachten: In Nederland hebben ongeveer 359.000 mensen heupartrose, van wie 132.000 mannen en 227.000 vrouwen. Elk jaar krijgen 15.000 mannen en 21.000 vrouwen heupartrose. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op artrose. Per jaar worden meer dan 24.000 totale heupoperaties uitgevoerd bij patiënten met heupartrose.

Knieklachten: In Nederland hebben ongeveer 600.000 mensen een versleten knie. Vrouwen vaker dan mannen. Elk jaar krijgen ongeveer 21.000 mannen en 33.000 vrouwen artrose een versleten knie. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op slijtage van de knie. Elk jaar worden meer dan 18.000 totale knieoperaties uitgevoerd bij patiënten.

voetklachten: Naar aanleiding van een artikel op Gezondheidsnet, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Niki Stolwijk aan het Radboud UMC, dat een platte voet minder snel voetklachten heeft, dan iemand met een holle voet. 10% van de Nederlanders kampt met voetklachten.

Enkelklachten: In 2012 liepen sporters in totaal 770.000 sportblessures op aan de enkel. Dit is 17% van alle sportblessures die in een jaar ontstaan. Na knieblessures zijn enkelblessures daarmee de meest voorkomende sportblessures. Voor bijna vier op de tien enkelblessures blijkt medische behandeling nodig.

Het beloop:

enkelklachtenIn de eerste fase direct na het ontstaan van het letsel ontstaat er vaak een flinke zwelling en in de uren daarna een verkleuring van het gekwetse weefsel en de huid. De zwelling is een natuurlijke reactie van het lichaam om te proberen het letsel op te lossen door afvalstoffen zo snel mogelijk af te voeren. Afvalstoffen zijn in dit geval de cellen die kapot zijn gegaan. Toch kan de zwelling dermate toenemen dat hierdoor de afvoerende kanalen worden dichtgedrukt waardoor de zwelling zijn functionaliteit verliest. Na een paar dagen neemt de zwelling af en kan er voorzichtig op geleide van de pijn weer meer belast worden. De hersteltijd van het kapsel-bandapparaat is 6 tot 9 weken. Dit betekend dat je in die periode voorzicht dient te zijn met de belasting van je knie en enkel; een nieuwe kneusing/ verzwikking kan in deze periode makkelijk optreden omdat het kapsel-bandapparaat nog niet geheel hersteld is.

In de heup ontstaan de klachten vaker door overbelasting na een zware activiteit. Neem eerst drie dagen wat rust, maar blijf wel bewegen. Vaak is het spierpijn die in deze periode kan herstellen.

Adviezen:

In de acute fase:

– het aanleggen van een drukverband om de zwelling niet meer te laten toenemen.

– ijs op de heup/ knie of enkel, om de pijn te dempen ( handdoek tussen ijs en enkel, 15-20 minuten, 1-3 keer

per dag )

– het hoogleggen van het been.

– de heup / knie of enkel actief bewegen (met name de heup buigen de knie buigen en strekken en de voet naar je toehalen, binnen de pijngrens).

– het smeren van spiroflor of het gebruik van arnica om de natuurlijke processen te ondersteunen.

Direct na de acute fase:

– het belasten binnen de pijn, eventueel met krukken.

– eventueel het tapen dit kan bij de oefentherapeut, afhankelijk van het herstel.

– het begeleiden bij sporthervatting.

Hoe helpt de oefentherapeut?
De oefentherapeut helpt je door de benen beter te positioneren ten opzichte van je lichaam. Ook zal er gelet worden op de manier van lopen zodat knieën en voetgewrichten minder belast worden. In deze praktijk wordt dat gedaan middels een gang analyse op de loopband met video opnamen. De oefentherapeut gaat samen met jou aan de slag en door middel van zorgvuldig gekozen oefeningen, verbeteren de conditie van je spieren, de veerkracht en de coördinatie van het bewegen. Zodat bij een latere opname van je gang analyse duidelijk de geautomatiseerde verbeterde bewegingen zichtbaar gemaakt worden.

De vraag is hoe kan je er zelf wat aan doen?

Bewegingen die met de heup knie en voeten langdurig of veelvuldig worden gemaakt vragen om een rechte sturing. Daarbij gaan de knieën recht over de tenen en staan de gewrichten enkel, knie en heup recht boven elkaar. Let bijvoorbeeld eens op hoe je bukt, gaan de knieën dan tegen elkaar aan of juist niet. Gaan de knieën bij het fietsen naar elkaar toe of blijven ze boven de voeten? Blijft de verkeerde beweging  langer instant gehouden dan kunnen rekoefeningen en later ook kracht oefeningen voor de diverse beenspieren de pijn verlichten of doen verdwijnen. Samen met het optimaliseren van het beweegpatroon.

Een aantal tips.
1: Blijf actief, probeer elke dag 30 minuten te wandelen.
2: Weet dat de hevigste pijn ( zwelling en spierpijn) in de eerste drie dagen vanzelf afneemt.
3: Neem je voor om op een geschikt moment elke dag de been oefeningen te DOEN  rek de spieren dit verlicht de pijn.
4: Werk je dagelijks in veel sta of buk houdingen dan elk half uur de hieronder beschreven oefeningen.
5: Wanneer de pijn drie weken of langer aanhoudt is het raadzaam om therapeut of arts te raadplegen.
6: Meer lezen over heupklachten klik hier, knieklachten klik hier en voet  klachten klik hier.
7: Wil je liever een afspraak bij Oefentherapie- Zaanstad maken? klik hier, dan kan je online zelf het inschrijfformulier invullen en een afspraak maken in de agenda van de therapeut.

5 oefeningen om de pijn te verlichten;
– ga goed recht op staan  en buig en strek de knieën recht over de voeten herhaal 10 keer.
– ga goed recht op staan en strek 10 keer op de tenen.
– ga goed recht op staan met de tenen op de eerste trede van de trap. Laat de hielen 10 keer diep zakken en kom snel op de tenen.
– ga goed recht op staan en pak met de rechter hand de rechter voet vast en rek 8 tellen 3 keer de bovenbeen spieren.
– ga goed recht op staan en zet de hiel op de tweede trede van de trap. buig met een rechte rug 8 tellen naar voren en rek 3 keer de achterzijde van de bovenbeen spieren.