Altijd pijn is te verhelpen? 5 tips

Trea Hillebrink 16-03-2017

SOLK Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten,  (= altijd maar pijn) en daarbij er zijn  lichamelijke pijn klachten, maar er lijkt geen oorzaak voor te zijn. Gelukkig worden de laatste jaren deze naar deze klachten steeds meer onderzoeken gedaan en is mede daardoor het behandelen van deze klachten niet alleen in onze praktijk, maar in vele praktijken in de eerstelijn drastisch veranderd. 


Uit onderzoek blijkt dat een van de oorzaken een overgevoelig pijnsysteem kan zijn. Paul van Wilgen, een gezondheidspsycholoog en fysiotherapeut, heeft veel gepubliceerd over zijn onderzoeken en de gevonden overgevoeligheid voor prikkels die vervolgens ervaren worden als pijn. Men noemt dit sensitisatie van het pijnsysteem.  Als je bijvoorbeeld steeds maar pijn hebt in je onderrug en uit onderzoek wordt er geen oorzaak voor deze pijn gevonden, dan kan het zijn dat je rug iedere beweging die er in dit gebied plaatsvindt benoemt als ‘pijn’. Voordat het pijncentrum overgevoelig was, werden de prikkels in dit gebied misschien benoemd als ‘spierspanning’, of als ‘rek’, of als ‘kou’. Maar als je pijnsysteem overgevoelig is geworden, ervaar je alles als ‘pijn’.Pijn wordt meestal gevoeld in je lichaam, maar ontstaat eigenlijk in je hoofd. Je brein beslist of een wond of breuk die je oploopt ook pijn gaat doen. Soms stelt je brein het pijnsignaal nog even uit omdat er belangrijkere dingen aan de hand zijn. Dit zie je vaak bij sporters, zoals bij de wielrenner Dumoulin die na een enorme valpartij gewoon weer op zijn fiets stapt en verder fietst. Winnen is op dat moment belangrijker dan pijn hebben en door de pijn afgeleid worden. Hij heeft op dat moment ook echt geen pijn. Zijn brein geeft op dat moment pijn dempende prikkels af. Andersom werkt dit helaas ook. Soms voel je echt hevige pijn, maar is er lichamelijk niets aan de hand. Het pijnsysteem in je brein doet zijn werk dan niet meer goed, het geeft geen pijn dempende prikkels meer af en is als het ware op hol geslagen. Bij alles wat het opmerkt in het lichaam geeft het signaal “pijn”, dus alarm door.


 5 Tips die je zelf al kunt doen; 1 ) Het kan helpen om achter de oorzaak te komen: waarom is dit gebeurd? Soms is de pijn ontstaan na een specifieke gebeurtenis bijvoorbeeld wanneer je heel vaak door je rug bent gegaan en je rug dus heel goed is geworden in het opvangen van prikkels die wel eens pijnlijk zouden kunnen worden.2 ) Let er eens op wat je allemaal kan doen zonder pijn, wellicht is dat veel meer dan je denkt?3 ) Blijf vooral bewegen, doe leuke dingen waar je energie van krijgt.4 ) Stoppen als je pijn krijgt brengt je juist in een negatieve spiraal, de truc is doe iets niet te lang, wissel houding en beweging met regelmaat af. Nog voordat de pijn komt. En bouw dan langzaam de tijd op per activiteit.5 ) Ga elke dag 30 minuten aan een gesloten wandelen, het is bewezen dat er dan pijn dempende hormonen worden afgegeven. Doe je dit ’s morgens dan heb je daar de hele dag profijt van.Er kunnen ook hele andere dingen aan de hand zijn. De oefentherapeut dicht bij huis en helemaal diegene die gespecialiseerd zijn in chronische pijn en Solk klachten werken volgens speciale richtlijnen om deze klachten op maat samen met u aan te pakken. De huisarts kan je ook door verwijzen naar de revalidatie arts die zal dan beoordelen of jouw klachten opgelost kunnen worden aan gepakt in de eerstelijn bij de oefentherapeut of dat er een groot team van zorgverleners nodig is om samen met jou het probleem op te lossen. In dit team zitten dan vaak een arts, psycholoog/maatschappelijk werk, oefentherapeut/fysiotherapeut en ergotherapeut.Dichter bij huis kun je  ook zelf prima eerst gaan praten met een oefentherapeut Cesar die aangesloten is bij het Netwerk Chronische Pijn / Solk netwerk. Er wordt dan samen met jou gekeken wat de invloed van de pijn op je leven is en er wordt samen met jou een behandeltraject op maat gemaakt.

 



Welke tip ga jij zeker toepassen?En heb je nog andere tips die jij doet om van je chronische pijn af te komen? Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten of spanningsklachten attendeer ze dan op onze praktijk!

Wij helpen je graag! 

Grip op bewegen, gun jezelf een beter leven!

Trea Hillebrink en Ingmar Rietdijk
Oefentherapie-Zaanstad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *