Bukken, wat is dat?

Stel er ligt een voorwerp op de tafelhoogte. Hoe raap je dit op? Doe je dit altijd hetzelfde of hangt de manier van oppakken van het voorwerp af (grootte of gewicht). Misschien is bukken wel heel lastig voor je wat doe je dan? In deze blog zetten we de verschillende feiten over het bukken op een rij.

Er zijn veel verschillende manieren om bij de tafelhoogte te komen voor het pakken van een voorwerp.

Bukken: De beweging vindt met name in de heupen plaats.

Diep bukken: De zelfde beweging als bij het bukken maar dan met meer buiging van de knieën en de heupen.

Knielen: Dit is een goed alternatief voor het bukken. Hierbij wordt één knie op de grond geplaatst.

Hurken: Herken je dat dat als je lang op de hurken heb gezeten dat je duizelig wordt als je opstaat? De heupen en de knieën zijn bij deze beweging maximaal gebogen hierdoor komen er een aantal bloedvaten in de knel. Zorg dat deze beweging dus alleen gebruikt wordt om iets op te pakken.

Voor welke manier je kiest hangt af van:

-Zwaarte van het voorwerp:

Hoe zwaarder het voorwerp is hoe meer je je schrap zal moeten zetten om het te tillen, vermijd daarbij asymmetrie (knielen) en span de buikspieren aan.

-Grootte van het voorwerp:

Een klein voorwerp is makkelijk te tillen of pakken, hierbij kunnen alle vormen van bukken worden toegepast. Een groter voorwerp is daarentegen lastiger, zeker als het naast groot ook nog zwaar is vermijd hierbij ook de asymmetrie (knielen) en span de buikspieren aan.

-Duur van de handeling, hoelang je iets wil doen op  de grond of laag boven de grond, bv in de tuin of tijdens het klussen.

Wil je makkelijker kunnen bukken?

Dan kan je je buik- en beenspieren trainen.

Dit kan je te doen door buikspieroefeningen te doen en talloze beenspieroefeningen te doen. In het volgende blog kom ik hier op terug.

Wat misschien makkelijker is om je bewuster te worden van jou manier van bukken en deze spieren daarbij bewust aan te spannen. Bespaar jezelf de oefeningen en oefen de hele dag door als je wat doet bij de salontafel of ergens anders waarbij jij even aan het bukken kan denken.

 

Wat werkt nu voor jou? Laat het ons weten in een reactie hier onder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *